lördag 5 maj 2012

Tankar bakom

Då var det dags för lite uppföljning och mer detaljerad förklaring kring vad jag tänkt mig, Bara första inlägget här om dagen har genererat tio gånger fler besökare än jag först trott, så det är riktigt spännande att se hur många som verkar intresserade av att veta mer.

Det här är alltså en blogg som kommer att vara som en enda stor övning i mindfulness och konsten att uttrycka känslor. Det kommer vara ett sätt att komma i kontakt med sina känslor och lära sig att uttrycka dem. Ordet medvetenhet är troligtvis det som kommer att användas till en början. Medveten närvaro är detsamma som mindfulness Det handlar i mångt och mycket om att vara medveten om vad man känner. Då gäller det också att dyka ner på djupet och inte bara svara på veckans/dagens topic med en mening. Det är lättare sagt än gjort, men alla kan klara av det. Klyschigt eller ej, det är så verkligheten ser ut :) Allt handlar om din egen vilja.

Mindful Writing - en beskrivning
  • Ett topic kommer presenteras på bloggen mellan 2-7 gånger/vecka. 
  • Detta topic ska sedan användas till att bli medveten om ämnet, genom att skriva om det. 
  • Skriv minst en halv A4, genom att göra detta tvingas du vara mer detaljerad än du annars
    skulle varit.
  • Till en början kommer det kännas både svårt och säkert löjligt, hang in there! 
  • Ge inte upp, det tar tid att bli medvetet närvarande och lära känna sig själv. 
  • Under vägen kommer jag berätta mer om mindfulness och hur det fungerar,
    även tipsa om diverse olika övningar som stärker din självkänsla och flyt i skrivandet. 
Det här är alltså mycket kort vad som kommer hända, mer exakt kommer ni märka när övningarna börjar rulla in på bloggen och veckans första topic presenteras. Det är svårt att beskriva innan vi börjat. Eftersom det här är en idé jag precis börjat utveckla är därmed texter och annat inte alltid särskilt välformulerade. För mig handlar det dock snarare om att nå ut än om att formulera allt perfekt. Jag hoppas ni fortsätter hålla er nyfikna tills jag formulerat nästa inlägg med lite kort mindfulnessinformation och det första ämnet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar